Friday, September 14, 2018

חגיגות כת התפוח 2018: ריקוד הבשורות והגזרות

בכל שנה בין חגי ישראל, אי שם סביב צלחת התפוח בדבש, לפני שיושבים בסוכה, חוגגת הכת של אפל (ועוקביה הרוטנים מאחוריה) את היום בו מוכרז האייפון החדש. הפעם, אם תאכלו מהתפוח, מדבשו ומעוקצו, בקרוב תשארו בסוכה, בלי הבית, מבקשים משכנתא שנייה על מכשיר הדגל המתנוסס בכיסכם. בדיוק לאחר שנה, כשזכיתם בדירת עמידר לכם ולמשפחה וסיימתם לשלם שליש מהאייפון, אפל תכפיש אותו באירוע מפואר, ותכריז על האייפון הבא. ואתם בדרך לשוק האפור, למשכן את כל מה שנשאר.

אפל השלימה השנה מהלך שיווקי גאוני, מבריק ומרושע מאין כמוהו. היא גם הצליחה להציג כמה שדרוגים מרשימים טכנולוגית ואפילו לחדש ולהפתיע. היה ערב מעניין. אכזבה משעממת וכושלת, או מהפכה שתשנה את החיים של כולנו לנצח? כן. התשובה היא כן:

השטיק הישן
הכירו את מעגל הקסמים בסופו אתם באובר-דראפט: אפל עולה על פיצ׳ר ⬅️ אפל מיישמת אותו באייפון ⬅️ אפל מיישמת אותו בעוד מכשירים ⬅️ הפיצ׳ר מגיע לכל המכשירים ⬅️ הוא כבר לא חדשני וצריך פיצ׳ר חדש ⬅️ חוזר חלילה ↪️
המעגל הזה קרה שוב ושוב עם הפיצ׳רים הבאים: מסך רטינה (ברזולוציה מעל 300 ppi), כפתור בית עם זיהוי טביעת אצבע, מצלמה קדמית לזיהוי פנים במקום כפתור בית, הסרת שולי המכשיר (מה שנקרא ה-bezel), טכנולוגיית סוללה קלה יותר, 3D Touch ובטוח שיש ויהיו עוד הרבה. אפל לא עושה כאן הרבה מעבר ויכול להיות, שהיא לא צריכה. בהכרזה הקודמת יצאה אפל מהתבנית ואחרי מכשירים כביכול משודרגים (אך מעט מאכזבים), הכריזה על מכשיר דגל חדש ויקר מאוד.

השנה מקבעת אפל את האמירה ומשיקה למכשיר ממשיך ישיר (ה-XS), במחיר זהה, מסירה את הדגם הקודם מהשוק כך שלא יהיה זמין במחיר מופחת 100 דולר כמו בשנים עברו, ומכריזה על האח הגדול והשמן, ה-XS Max והוא יקר אף יותר. אפל קובעת רף מחיר חדש ויקר ב-330 דולר, 1400-1600 שקלים, לדגמי יוקרה של סמארטפונים, וקרטל המתחרות האנדרואידיות יאלץ לקבל החלטה האם לעמוד בתחרות, לייצר מכשירים קצת יקרים יותר ולדרוש מהלקוחות יותר או לעמוד לצד הלקוחות בסכנה שמכשיריהם יפלו בתחרות מול האייפונים החדשים.

במקביל מכריזה אפל על אייפון חדש, לראשונה בחיי החברה, אייפון ביניים ומחירו ״רק״ 750 דולר, וזאת כדי להציע משהו ללקוחות הישנים, שהיו משלמים עד לא מזמן 650 דולר למכשיר החדש שלהם. לא תהיה לכם ברירה אלא להוציא יותר כסף, אומרת אפל, ואם תוציאו בגדול תקבלו בגדול. הטריק הזה, לצערנו, עובד. ובקרוב נרגיש זאת כולנו בכיס, גם אם לא נרכוש כלום מאפל. אז הכל חדשות רעות? לא. התשובה היא לא:




השעון שיציל את העולם
אמנם השעון של אפל כבר שלוש שנים לא תופס את הכיוון העצמאי שהייתי רוצה שהוא יתפוס. אין בו אפליקציית פתקים והוא עדיין (!) לא מאפשר לראות תצוגות מקדימות לקבצים או לבצע דפדוף בסיסי באינטרנט. כלומר הוא משאיר אתכם שעונים (מלשון להישען, לא מלשון שעון - אבל תודו שקראתם את זה “משאיר אתכם שעונים” כמו בסרט של דיסני) באופן לא נוח על הסמארטפון.

עם זאת, הוא הולך ותופס כוח בתחומים בהם הוא עושה מה שטלפון או אייפד לעולם לא יעשו - להיות גאדג׳ט לביש הצמוד לעור שלכם רוב שעות היום. השעון של אפל הולך ומצדיק את עצמו כגאדג׳ט כמעט נחוץ וזאת באמצעות כמה נקודות תורפה פסיכולוגיות:

❤️ בקרת בריאות פסיבית - אדם ממוצע לא יודע הרבה, רוב הזמן, על מצב בריאותו. הנתונים המרכיבים את דו״ח מצבנו הגופני לרוב נחשפים לנו באי אלו בדיקות רפואיות, דם או אחרות, בעת ביקור אצל הרופא. בכל זמן בו איננו במעקב, בכל עת בה איש אינו בודק את דמנו או אברנו, גופנו אטום בפנינו. אם דבר מה קורה בגופנו ואין רופא שיודע או מכשיר המנטר זאת, יתכן שאיש לא ידע מעולם מה זה היה. ברפואה מניעתית, מדובר בהבדל של חיים ומוות. שכן בהנחה ויש לכם פרפור חדרים (דופק לא סדיר) אתם בסכנה אמיתית להתקף לב. ואת זה השעון החדש מזהה. הוא גם מאפשר לכם לעשות בדיקת א.ק.ג. היישר מהשעון, וזה די מהפכני.

זהו פיצ׳ר חדשני ומעולה שאין ספק שיציל חיים, אך כמובן שהוא מנגן על עצב פסיכולוגי לפיו: אם אנחנו בפיקוח אנחנו בסדר. השעון אמנם בודק את הלב, אך אין לו גישה לנתונים אחרים ולכן נמשיך לחיות באפלה, אך נהיה רגועים כי הדלקנו פנס. שוין.

לאנשים עם בעיות לב או לאנשים בקבוצות סיכון זהו מכשיר חובה. הוסיפו לכך את זיהוי הנפילות של השעון החדש וקיבלתם מוצר חובה לכל אדם אהוב: אם נפלתם ואח״כ לא זזתם בכלל במשך דקה השעון יזמין אמבולנס וישלח הודעה לאנשי החירום. כך אפל רוצה שתרגישו כשאתם מוסרים לה 400 עד 800 דולר לכל אהוב. וכמובן לעצמכם, הרי אתם אוהבים את עצמכם, לא?

💚 בקרת בריאות אקטיבית - גם השעון החדש ישכנע אתכם לצאת לאימונים ולהזיז את עצמכם בשלל דרכים. במערכת ההפעלה החדשה הוא גם יאפשר לכם לאתגר איש את רעהו ולצאת בתחרויות אישיות. גם זה פיצ׳ר בריאות שהולך ותופס תאוצה, ואין ספק שהמחשב הזה יעשה טוב לחיי הספורט שלכם, ויעזור לכם לפתח כאלה במידה וטרם. זו סיבה טובה להורים לקנות את הגאדג’ט לבנם השמנמן וחובב הגאדג׳טים או לילד שרץ סביב הבניין כל היום ומתאמן להיות בסיירת.

🖥 מסך גדול יותר - כל שדרוג גרסה שכולל הגדלת מסך, בכל מכשיר, גורר גל תשואות, במיוחד אם גודל המכשיר לא גדל. זוכרים את השטיק הישן? אפל מביאה את היעדר גבולות המסך לשעון ובזאת מייצרת שעון עם שטח תצוגה (הרבה) יותר גדול. אני מודה, חשבתי שאפל תגדיל את המסך אך לא חשבתי שזה יראה כ״כ טוב. השעון החדש מציע בערך שליש יותר של שטח מסך וזה מאוד משמעותי. השעון הקטן יותר עלה מ-38 מ״מ ל-40, ואילו אחיו הגדול עלה מ-42 מ״מ ל-44 מ״מ. כלומר, המסך עצמו פיזית הוגדל ב-2 מ״מ באלכסון (לא הרבה כלל) אך השטח המת סביב המסך צומצם כמעט לחלוטין. זה נראה הרבה יותר טוב והרבה פחות מצועצע. בפעם הראשונה מאז שיצא, השעון החדש נראה חדש, למרות שהוא עדיין מלבני (אחרי הזמנה כמו שאפל שלחה, קצת קיוויתי לשעון עגול - אך התנחמתי בכך שגם המלבן החדש יתאים לרצועות שקניתם).


אז כן, יש הצדקה לקנות או לשדרג שעון בהתאם לפיצ׳רים לעיל, בעיקר אם אין לכם אחד, או שלכם בן שלוש או יותר. 400-800 דולר אחת ל-3 שנים זו חתיכת הוצאה להוסיף למאזן המשפחתי, בעיקר עם תרכשו שניים או יותר.


אייפון XS - מפהקים לעבר המחר
אחרי השעון הכריזה אפל על היורש הצפוי של אייפון הטירוף של שנה שעברה, האייפון עשר. המכשיר החדש, בשמו המשמים אייפון XS (עשר אס), בדיוק כמו כל מכשיר מדגם אס של אפל, מציג שדרוגים מתחת למנוע. מעבד חדש וחזק יותר, מצלמה משופרת, ובלה בלה בלה. לרוב עדיף לאדם לשדרג כל שנתיים, או בכל פעם שיוצא אייפון במספר חדש, או בכל שנה בה יוצא דגם ה-S של אותו המכשיר ובכך להימנע מבעיות ילדות של המכשיר המקורי, כמו למשל החזקת המוות של האייפון 4 שנפתרה ב-4S.

אין באייפון החדש שום סיבה אמיתית לשדרוג מהעשר. הם פחות או יותר אותו הדבר והאפיל הוא לאלה שחיכו ולא רכשו את העשר. או כאלה שפשוט התאהבו בגימור הזהב החדש, ואין ספק שיהיו כאלה 💛. לעתים מציגה אפל פיצ׳ר תוכנה מצומד לחומרה החדשה - באייפון 4S זו הייתה סירי, ב-5S כפתור בית עם טביעת אצבע, ב-6S צילומי לייב. הפעם לא היה משהו מובהק כזה. אכן, אנחנו מפהקים את דרכנו להכרזה הבאה. אין מכשיר דגל חדש משמעותי, ועולם כמנהגו נוהג. אבל בזהב.

אייפון XS Max מקס - יישור קו הפאבלט
זה היה צפוי, אך יש עבורם זה היה נחוץ. יפה מאוד שאפל יצרה מכשיר בגודל רגיל עם מסך ענק, אך מה עם חובבי המכשיר הענק? אלה שרוצים מסך באמת עצום? הם נאלצו לחכות מאז הכרזת העשר ועד אתמול. אמש, יישרה אפל קו והביאה את האייפון פלוס מחוסר השוליים. הייתי מניח שהוא יקרא iPhone XS Plus כי זה בדיוק מה שהוא, אבל אפל החליטה לתת לו שם אחר (מעט רוסי) ולו כדי לגרום לעוד כמה מתלבטים להוציא את מלוא הכסף על המקסימום אייפון שלהם, מפגרים. השינוי בשם באמת מבטא חוסר אחידות וחוסר יצירתיות. היה טוב, למה שיניתם?

האייפון מקס החדש קצת קטן יותר מהאייפון פלוס, אך רק קצת. יש לו מסך בגודל 6.5 אינצ׳ לעומת 5.8 אינצ׳ באייפון XS. ההפרש הזה של 0.7 אינצ׳ הוא בדיוק אותו ההפרש בין האייפון 8 עם מסך 4.7 אינצ׳ לבין ה-8 פלוס, עם מסך 5.5 אינצ׳. הוא גם שוקל למעלה מ-200 גרם מה שעושה אותו בטטה לא קטנה וטנק לכל כיס. הפאבלט של אפל, בגרסת הפלוס לפחות, פופולרי בקרב אנשי עסקים גדולי ידיים שכל יומם בטלפון, אנשי מדיה רבי הודעות מידיות והרבה בחורות אופנתיות שמוכיחות שהגודל דווקא כן קובע, כנראה יבחרו בדגם הזה על פני האייפון XS. זאת במידה ויוכלו להרשות לעצמם. במידה ולא...


אייפון XR - הטלפון של האתמול, במחיר של המחר, היום
זה אולי המכשיר המעניין ביותר מההכרזה אמש כי הוא משדר שינוי כלשהו בתפיסה של חברת הפרימיום שכמעט תמיד מכריזה רק על מכשירי דגל. מכשירים אחרים הם לרוב גרסאות מכובסות של מכשירי דגל ישנים (כך למשל הציגה אפל את האייפון 5C, גרסה צבעונית ופלסטיקית של האייפון 5 שהושקה לצד האייפון 5S כגרסת תקציב). הפעם, לראשונה, אפל עיצבה מכשיר שלם, שונה מהותית ממכשיריה הקיימים, כדי למלא צורך במכשיר ביניים. ואחרי הכל, בשנה שעברה יצרה החברה קטגוריית פרימיום חדשה, השנה היא ממלאת אותה, והנה אם לא תמכור מכשיר ביניים הבחירה תהיה בין אנדרואיד ב-300 דולר לבין אייפון ב-1000. כל פאנבוי מושבע היה חושב פעמיים (או לפחות כך הייתם רוצים לחשוב).

האייפון התקציבי הזה, שעולה לא פחות מ-750 דולר, 3250 שקלים בממוצע בהמרה לארץ, נעלה על ה-XS רק בגודל המסך - 6.1 לעומת 5.8 ב-XS. בכל תחום אחר, הוא נופל משני אחיו. עם זאת, הוא מביא איתו מעט מאוד פשרות וגורם לנו לתהות, אולי באמת לא צריך את כל הפרימיום הזה? המכשיר החדש פורם כמה שקרים, למשל:
📷מצלמה - אמנם לאייפון XR מצלמה אחורית בודדת אך אפל הציגה כיצד היא מייצרת תמונות פורטרט לא פחות מרשימות. אם כך, אדם המצלם לעתים די רחוקות, וגם כשכן, אינו זקוק ליותר מעדשת 12 מגה פיקסל בודדת, היה בוחר במכשיר כזה.
🖥היעדר שוליים וסוג מסך - אפל הוכיחה כי אפשר לעשות קסמים באמצעות LCD ויצרה מכשיר כמעט ללא שול המבוססת על הטכנולוגיה הישנה והזולה יותר. לא בהכרח צריך מכשיר עם מסך LED והרבה בכלל לא יבחינו בהבדל אלא אם כן ישימו מכשיר מול מכשיר. גם היעדר ה-3D Touch המדווח במכשיר החדש לא יפריע, שכן לחיצות ארוכות בשילוב עם פידבק מהמנוע ההפטי ידמה זאת היטב.
🍸גוף זכוכית - שינוי גוף האייפון מאלומיניום לזכוכית, תוך כדי יצירת מכשיר שביר מאי-פעם, משני צידיו, נתפסה כהכרח מציאות לצורכי הטענה אינדוקטיבית. ב-XR מוכיחה החברה כי לא צריך גוף זכוכית כדי לטעון אייפון אלחוטית. בכך, היא גורמת לנו לתהות מדוע בחרה בזכוכית מלכתחילה. אולי רק כדי שיותר מכשירים ישברו ויתוקנו🤔

במקרה הרגיל, אין שום סיבה לקנות מעבר לזה. אז למה בכל זאת לא הייתי רץ לחנות להביא XR דנדש? ובכן, האותיות הקטנות הן שהאייפון הזה לא קטן מה-XS Max ושוקל סביב אותם 200 גרם ומכאן שהוא פאבלט, ולא כל אחד רוצה פאבלט. האייפון החדש אמנם מציע הרבה טוב ומחיר מופקע שאינו מופרע אך לא עונה לצרכים של אלה המחפשים מכשיר קטן. למעשה, אלה בכלל נשארים מאחור. אפל מודעת היטב להצלחת ה-SE הקטנטן והזול ויודעת שאם הייתה מוציאה מכשיר תקציב קומפקטי ב-650 או 600 דולר, בגודל של אייפון SE אך ללא קצוות, עם מסך 4.7-5 אינצ׳ במקום 4, רבים היו רצים לחנות וקונים אותו, משאירים את ה-XS להתייבש על המדף של הלראותם בלבד. לזה, קוראים בעולם העסקים קניבליזם, מוצר נחות שאוכל את השוק למוצרים טובים ממנו. כדי להימנע מתופעה זו אפל לא משאירה לנו ברירה. רוצים מכשיר בגודל מושלם? פרקו תוכנית חסכון. רוצים טנק עם מסך 6.5 אינצ׳? שלמו משכנתא. רוצים פשרה? אייפון XR.

החדשות הטובות היחידות מההכרזה על מכשיר הביניים הזה מסתתרות בעתיד, במרחק שנה-שנתיים מעכשיו. הרי הדגם הזה ימכר ב-3200-3700 שקלים, בעוד ה-XS ימכר ב-4200-5000 שקלים והמקס יגיע ל-4600 ויטפס עד 5400 שקלים, הכל בהערכה גסה. אם כך, יש להוריד מסכומים אלה אלף שקלים על כל שנת התיישנות. המשמעות היא שבשנה הבאה נוכל לקנות אייפון סביר ללא שוליים ב-2200-2700 שקלים. וזה נחמד.


האירוע של iStore
על פי המסורת (מסתבר, לראשונה שמעתי על המסורת) מקבלים את המכשיר של אפל בארץ באירוע של iStore, הכולל אי אלו מתאבנים ומשקאות כגון ספרייט, סלטים ובורקסים, הקרנה של ההכרזה על אחד ממסכי הסינמה סיטי בראשלצ, ושיחה ערה בפאנל מומחים. הכניסה היא חינם על בסיס הרשמה ומטרתה ברורה, לייצר באז, להביא תמונות יחצנות ערות, ולהעלות הכנסות בהשקה עצמה. הקהל מילא שורות רבות, אך ביקשו מאיתנו להצטופף לשורות הראשונות כדי שיוכלו לצלם את החלק המלא באולם, במקום לצלם אולם עם חורים. זה למעשה, היה חלק ממחיר הכניסה.

את האירוע הנחה דני רופ, באופן הומוריסטי ומודע לעצמו ולהיעדר הרקע שלו בתחום, והוא עשה עבודה נעימה ומדויקת במעבר בין האורחים בפאנל, שהיה מורכב מכמה חבר׳ה שידעו בדיוק על מה הם מדברים ומכמה חבר׳ה שהרבה הרבה פחות. אפילו היו שם אי אלו חוסר דיוקים שלגלגני רשת היו מעלים עם שיימינג, אבל אנחנו לא כאלה. ויתכן שזה היה מלחץ, אז נסלח למי שזה היה שאמר כמה מילים שלא קשורות לכמה מילים אחרות.

סה״כ היה אירוע חביב מאוד, בעיקר כי ההכרזה של אפל תמיד ארוכה ומייגעת ומייאשת, הם העלו לבמה את ראש ארגון חולי הלב בארה״ב, ואת ההיא שחפרה עד סין על כמה שאפל שומרת על הסביבה. בכל אלה היינו מזפזפים או נופלים לתוך משחק באייפד, בשלבים אלה המנחים החלו לדבר ולדון במה שהוכרז וזה היה נחמד מאוד, סוג של תוכנית בוקר סביב הכרזה של אפל.


סיכום: אופנה, מותגים, טכנולוגיה, טראמפ
לא אוכל להגיד את זה יותר טוב מאנגאדג׳ט: ״אפל יקרה את האייפון ב-330 דולר, ולאף אחד לא אכפת״. למעשה, לכולם אכפת, המונים ירוצו לחנויות לקנות את פאבלט הדגל החדש, את פאבלט התקציב החדש, ואת ה-XS, וציפור ספרה לי על לפחות על שלוש נשים שימכרו את העשר הכסוף שלהן ויחליפו אותו באייפון XS חדש ומוזהב. אפל הולכת למכור ולמכור בשנה הקרובה. במחירים החדשים, התפורים אחד לאחד לבגדי המלך החדשים.

הבשורה המרכזית היא ששנה הבאה יהיו לכם 1000-2000 שקלים פחות. אם אתם בקטע של אנדרואידים איכותיים, אז עוד שנתיים תגיע אליכם הקפיצה במחיר. הכינו את הארנק. אפל מעלה את המחיר והמתחרות מסתכלות בהנאה על הצרכנים המהופנטים שזורקים את כספם לבאר, ובוחרות מעמדת כוח אם ללכת לבאר או לתת לצרכנים אלטרנטיבה. בכל מקרה, התחרות הזו לא בהכרח בריאה. עד עכשיו הם התחרו על איזה מכשיר יותר טוב, לא על איזה מכשיר יותר יקר.

לו היו מכריזים קודם, לפני שנה על ה-XR, מכשיר דגל עם מסך LCD ומצלמה אחת, ומוכרים אותו לפני שנה במחיר מעט גבוה מקודמו, המחיר בו הוכרז - 750 דולר והוא היה נקרא האייפון עשר, ואז, אחריו, היו מספרים על אייפון עשוי זכוכית, עם מסך טיפה יותר קטן (או גדול, תבחרו דגם) ופחות שוליים ועם מצלמה כפולה, ספק שאנשים היו נוהרים לחנויות אחריו. אך אפל יודעת מה היא עושה, וכפי שאמרנו היא חברת אופנה קודם, וחברת טכנולוגיה הרבה הרבה אח״כ.


כל הכתוב לעיל לא גורם לי לחבב את אפל פחות (או יותר), רק להעריך אותה על הגאונות והרשע לא פחות מאת נשיא המדינה בה היא שוכנת. אפל תמשיך לייצר מכשירים נהדרים שיהיו שווים פחות מכמה שנשלם עליהם, לעתים הרבה פחות. אחרי הכל, זה קפיטליזם, וזה בסדר. עם זאת, חשוב להבין, גם אם הולכים לחנות לקנות את ה-XS Max 512 GB ב-1400 דולר, שהדבר הזהוב הזה שנוצץ מההכרזה של אפל הוא לא גשם.


אני ממש לא מכוון לכך שלא כדאי לקנות את המכשירים החדשים, יכול להיות שהם הסמארטפונים הכי טובים שאפשר לקנות בכסף, הבעיה היא שיותר מדי אנשים שלא צריכים את ההכי טוב שכסף יכול לקנות יקנו אותו, בגלל אופנה ובגלל אפל ומערך השיווק המופלא שלה. האייפונים החדשים מרשימים ומציגים חדשנות לצד עליונות עיצובית מאין כמוה. לא הייתה שום אכזבה בהכרזה, פרט לאכזבה, ובכן, מעצמנו.