Friday, March 28, 2014

להתניע את הטלפון

כל נקודת מפגש בין הסמארטפון לבין הרכב, מעצם קיומה, היא קטסטרופה בטיחותית וממשקית. הסמארטפון דורש את תשומת ליבם של שני חושים: הראייה והמישוש. למרבה הצער, אלה בדיוק החושים שאנו ממקדים בכביש כאשר אנו נוהגים. היות והנהיגה היא משימה של פעם, עוד הרבה לפני ימי חלוקת הקשב, אנו נאלצים להתפזר בין המשימה המשעממת אך הקיומית של להגיע מנקודה א' ל-ב' לבין התעסקות בעולם המרתק אך חסר המשמעות שהסמארטפון מציע.

לכאן נכנסות מערכות המנסות לתפוס את החושים "הפנויים" שלנו – חוש השמיעה ומולו הדיבור. סירי וגוגל-נאו מנסות לגרום לנו לדבר עם הטלפון במקום להסתכל עליו, ולהפוך כך לחלק טבעי ובטיחותי מחוויית הנהיגה. האם זה מצליח? ומה עוד משיג החיבור בין טלפון למכונית?



העבר: אנלוגי
עד לאחרונה החיבור בין הטלפון החכם לרכב נעשה בעיקר בשני מישורים, שניהם מאוד בסיסיים: חיבור לשקע המצת לצורכי טעינה וחיבור לכבל AUX לצורכי שמע (דהיינו העברת הצליל מהסמארטפון לרמקולי הרכב). המגדילים לעשות רכשו דיבוריות בלוטות', פנימית או חיצונית לרכב עצמו. מערכות מורכבות יותר, לרוב תוספות סיניות שהותקנו ע"י משווקים בארץ על רכבים שונים מציעות אינטגרציה איכותית יותר.

ההווה: Infotainment
המילה החדשה יחסית, "אינפוטיינמנט", היא הכלאה של המילים מידע-אינפורמציה, ובידור-אינטרטיינמנט. מערכות אינפוטיינמנט (בידע?) לרכב הן מערכות אשר מספקות מצד אחד מידע, דוגמת ניווט GPS ומצד שני בידור, החל מהזרמת מוזיקה ממכשירים שונים ועד נגינת סרטים של ממש. דוגמא למערכת כזו הותקנה בשברולט קרוז בה נהגתי בשנתיים האחרונות. ברכב שילבה א.ד.י. טכנולוגיות מערכת מתורגמת אשר מותגה כולה שברולט והציעה כמה פיצ'רים: דיבורית בלוטות', ניווט GPS מבוסס iGo והזרמת מוזיקה, מ-USB או מאייפוד-אייפון.

ליונדאי וקיה מערכת בסיסית יותר: תמיכה בחיבור USB לצד ה-AUX. כבל מיוחד שיוצא משני חיבורים אלה במקביל מתחבר לאייפוד שלכם (כלומר גם לאייפון או לאייפד) וטוען אותו תוך כדי הזרמת מוזיקה, בשליטה מלאה בהגדרות ממסך וכפתורי הרכב, תצוגת שם השיר, העברת שירים מההגה, שליטה מלאה בהגדרות הנגן, הפלייסליסטים וכד'.

לבלאגן המשונה הזה נכנסו לאחרונה שחקנים חדשים: כלים אינטילגנטיים שמפענחים את הוראותכם בשפה הטבעית ומשרתים אתכם. סוג של עוזרים אישיים מלאכותיים. סירי של אפל ונאו של גוגל הם שירותים שמציעים ממשק חדש, ממשק קולי לטלפון. בניגוד לשליטה הקולית שהייתה מוכרת לנו, בשירותים אלה המטרה היא לדבר בשפה חופשית. הטלפון יבין, יפענח ויפעל בהתאם. כך קיבלנו סוג של מזכירה אישית. החל מ-”התקשרי לעמרי" ועד "יש לי משהו ביומן ברביעי בצהריים? ומה מזג האוויר אז?” או "אני נפגש עם אורי בשלישי ב-5” ו-”בן כמה ברק אובמה?” ואף "תזכירי לי לקנות חלב כשאני עובר ליד הסופר" ו"תעירי אותי ב-7 מחר". עם כל אלה הטלפון מתמודד היטב.

מחוץ לרכב שירותים אלה שימושיים במידה מועטה. אמנם לעתים מהיר יותר לדבר מלהקליד, אך יש לזכור כי:
1. הטלפון לא מבין אותנו בצורה מושלמת ולעתים יש צורך לתקן ידנית.
2. יש יכולות שעדיין לא נשלטות באמצעות מערכות אלה, כמו אפליקציות ספציפיות (אפשר לומר "תודיעי לנועה שאני מאחר ב-10 דקות" והמכשיר ישלח הודעה אך אין אפשרות לומר "תשלחי למשפחה בוואצאפ שאני מביא את החברה בשישי").
3. במקומות ללא אינטרנט, המזכירה הדיגיטאלית יוצאת לפגרה.

ברכב, שירותים אלה הופכים מהפכניים כי הם מצילי חיים. אעדיף להשתמש בממשק מוגבל מאשר להתכתב בזמן נהיגה. לבצע שיחות, לשלוח הודעות, לקבוע פגישות ותזכורות, כולם הופכים טבעיים דרך סירי כשנוהגים. פעולות אלה גם הופכות בטוחות יותר.

מערכות האינפוטיינמנט הקיימות לא באמת מתמודדות עם סירי עדיין. בתכנון מערכות רבות שיפעילו את המערכת דרך כפתור בהגה ועם רמקול מובנה. איך זה יושב עם מודל הבידור והניווט הנוכחי?

העתיד: הקרב על הרכב
אפל וגוגל הבינו כי הסמארטפון בו אנו מתעקשים לשחק בכל רגע בזמן נהיגה הוא המפתח שלהן להכנס לנו לדשבורד. כמובן שאינן מייצרות רכבים ומכאן ששליטתן מוגבלת ביותר. בעוד גוגל מנסה להפוך לפלטפורמה רלוונטית למערכות אינפוטיינמנט מובנות ברכב (עד היום רוב המערכות הסיניות היו מבוססות על גרסאות שונות של חלונות CE העתיקה והמתפוררת), אפל דוגלת בשיטת "פלטפורמת פרוקסי" בהצגת iOS In The Car.

ההצעה של אפל היא מערכת שתתחבר לאייפון שלכם ותטען אותו, תוך כדי הצגת ממשק אחיד של הטלפון ברכב. המערכת תציג מסך יישומים במסך המובנה ברכב, תשמיע צלילים דרך רמקולי הרכב ותקשיב להוראותכם לסירי דרך מיקרופון מובנה ברכב, למעשה דיבורית מובנית. אפשר לצפות כי בהמשך תאפשר החברה פיתוח של אפליקציות למצב נסיעה ובכך תפתח דלת למפתחים אל הרכב שלכם: אם עד עכשיו כתבו אפליקציות למחשב האישי, לטלפון ולטאבלט, כעת יוכלו המפתחים לכתוב אפליקציות גם לרכב. למשל: תוכנת ניווט שעובדת בטלפון, בטאבלט וברכב, או תוכנת מציאת חנייה שפועלת רק ברכב. אפל מנסה להפוך את הרכב לפלטפורמה נוספת לאפליקציות ויישומים תוך שימוש במכשיר איוס (אייפון, אייפד, אייפוד) כשליח (פרוקסי) שעליו מתקינים ומתפעלים את היישומים. ההתחלה היא בתוכנות הבסיסיות של אפל (טלפון, הודעות, מייל, תזכורות, מוזיקה וכו') ובנגני מוזיקה מצד שלישי שנתמכים כולם באיוס ברכב שמוצעת עם מערכת ההפעלה האחרונה של החברה, איוס 7.1.

עם מערכת כזו וכפתור סירי תוכלו להשתמש בטלפון במינימום לחיצות, וגם אלה לרוב רק על ההגה, בלי שום התעסקות עם הטלפון בזמן נסיעה. מערכת אינפוטיינמנט מבוססת אנדרואיד מודרנית יכולה לעשות זאת, רק צריך להחליף את הפליי-סטור של גוגל בגרסה עם אפליקציות רכב. כך נוצרת שוב פלטפורמה המאפשרת למפתחים לכתוב לממשק הרכב.

חשוב להבין שפתיחת הרכב כפלטפורמה ליישומים היא מהפכנית. הממשק ברכב שונה מהותית מזה הקיים במכשירים הנוכחיים. ברכב יש צורך במעט מאוד כפתורים שיהיו מאוד גדולים וברורים, סמלים עם מעט טקסט, ניגוד צבעים ברור וחיבור מושלם למערכת שליטה קולית. “נווט לעבודה עם ווייז" יהיה חייב לעבוד. עם מערכת כזאת אנו מקבלים בחבילה גם דיבורית מעולה (מיקרופון איכותי הוא מוצר בסיס למערכת שמזהה ומפענחת קול) וגם מזכירה ברכב, גם נגינת המוזיקה שלנו מרמקולי הרכב בממשק המוכר מהטלפון וגם יכולת לבנות שירותים חדשים ומרהיבים המבוססים על העובדה שאנחנו נוסעים.


כל אלה מגיעים בשנה הקרובה ומייצגות התנגשות בין שוק הרכב האיטי ושוק הסמארטפונים המהיר. הרווח, כמו תמיד, הוא שלנו – הנהגים והצרכנים.