Sunday, January 15, 2012

מצית בתוך פח של נייר

להשאיר מצית דולקת בתוך פח מלא בניירות ולקנות אייפון שניהם מעשים דומים, בכך ששניהם ניכרים בחוסר אחריות שסופו להיגמר באסון שיעלה לכם הרבה כסף. אלא שבאייפון, הכוונה לחוסר-אחריות באה מכיוון היצרן – ולקנות מכשיר אלקטרוני יקר בלי אחריות – זה כבר חוסר אחריות צרכני. אז למה כולנו עושים את זה? כי אנחנו מאמינים שיהיה בסדר. ובכן, אנחנו טועים, ולא יהיה בסדר – כפי שניתן ללמוד מהסיפור הבא:

עם השקת האייפון 4S וללא שום סימן שהמכשיר יגיע לארץ בקרוב, שמתי פעמיי לחנות אפל הבריטית וקניתי את הדגם, מספק כתובת של אחותו של חבר – בביתה הוא ביקר באותם ימים. לאחר מסכת טלפונים, בה טענה אפל שהמכשיר נשלח, אך אותו חבר לא הצליח לאתר אותו – בסופו של דבר הסתבר שאפל צדקה ושהאבדה אכן הגיעה ליעדה. שבוע אחר-כך נחת הרכש החדש בידיי המתרגשות.


כמה ימים לאחר קבלת הסמארטפון החדש – בבוקר שלאחר לילה ארוך של ניווטים, הופתעתי לראות קו קטן ומציק מהבהב ונעלם על המסך. בכל פעם שהקו (שהופיע בתחתית המסך, בערך בחלקם העליון של האייקונים התחתונים – וחצה את המסך לרוחבו – שחור בצד ימין ולבן משמאל) הבהב, המסך ריצד סביבו. ככל שהזמן עבר, כך הלך הקו ונעשה קבוע, ואיתו הריצוד.



בעקבות ההבנה שהמכשיר שהגיע אלי פגום, ובתור משתמש שלא נוטה לשבור או לפרק את מכשיריו לדורותיהם, הבנתי שלראשונה מזה אי-פעם, אאלץ לממש את האחריות ולתקן או להחליף את היחידה התקולה. בזמנו, שמעתי על מישהו שקנה מכשיר HTC בארה"ב, ואחרי חודשיים-שלושה נפל המכשיר על הרצפה ומגעי המסך התרופפו – גורמים לתמונה לרצד בכל צבעי הקשת. הבחור שלח את המכשיר לכתובת שקיבל מ-HTC בארה"ב, נשא במחירי המשלוח וקיבל מכשיר מתוקן בחזרה לכתובתו בישראל. חשבתי שבמקרה הגרוע ביותר, מצבי יהיה דומה.

התחנה הראשונה והאופטימית ביותר, הייתה יבואנית אפל בארץ – איידיגיטל. לא עברו שלוש דקות של המתנה והמוקדנית הנחמדה אמרה שאיידיגיטל אכן תומכת במוצריה של אפל: בכולם, פרט לאייפון. "אם יש לך בעיה עם האייפון", היא אמרה, "עליך לפנות לחברה הסלולארית שלך”.
"אך לא קניתי את האייפון בפרטנר”, הסברתי.
"זה לא משנה. אנחנו לא יכולים לעזור", סיכמה.

בסקפטיות רבה התקשרתי לאוראנג', שאמרו (באופן מובן) שאינם תומכים במכשירים שלא נקנו אצלם, קל וחומר כאלה שאינם משווקים בארץ עדיין. התחנה הבאה, בה הייתי בטוח שאמצא אוזן קשבת – הייתה החנות בה רכשתי את המכשיר – אפל הבריטית. הייתי מוכן לשאת בהוצאות המשלוח, להעביר את המכשיר לידיה האחראיות של אפל ולשלם את המשלוח בחזרה לארץ. אחרי מעבר דרך כל שכבות מוקדניות אפל – מההודיות ועד הבריטיות-ממש, המסקנה הייתה אחת: אפל לא מספקת שום תמיכה למכשיר מחוץ לאנגליה. אם אני מכיר את אחד מאזרחי הוד מלכותה, אוכל לשלוח להם את המכשיר ואפל יחליפו אותו שם. אותו אזרח ישלח לי את המכשיר בחזרה, עם הסיכון של עיכוב במכס או במשרד התקשורת.


בתום הסיפור, הקו נעלם, כפי שניתן לראות כאן – וחשבתי שניצחתי את המערכת. אבל אז הוא חזר. הפתרון הסביר היחיד היה להחליף את המסך בחנות לא רשמית בעבור 699 שקלים, מסך שהיה נראה קצת פחות איכותי מהרטינה המקורי – על אף שהובטח לי שהוא מקורי. התרגזתי, שילמתי, ומכרתי את המכשיר חסר האחריות כדי לקנות אחד שיש לו "אבא ואמא". האייפון הזה הגיע מחנות ישראלית בייבוא אישי – וגם בה, במעמד הרכישה – נאמר לי שאין כל אחריות על הדגם, ואין שום מעבדה רשמית שמוכנה להתמודד עם המכשיר. עם זאת, הציעו, ישנה אחריות "פרטית" המציעה תשלום חודשי של 50-60 שקלים בעבור אחריות במעבדת החנות בארץ – מעבדה לא רשמית, כאמור.

כמה מילים על מעבדות לא רשמיות: ינחש הקורא כי מדובר במעבדה נקייה ומסודרת כמו זו הרשמית, רק בלי מדבקת כשרות של אפל. אם כך ניחש, הרי שטעה. מעבדה לא רשמית היא לרוב בית חאפרים, סוג של מוסך סלולארי. בעודי יושב במעבדה הקטנטנה, חותם על מסמך שאומר שגם אם המכשיר יהרס, הבעיה תחמיר, בעיות חדשות יופיעו ועוד – אין לי זכות להתלונן ואני מחויב בתשלום מלא, ובין סעיף דרקוני למשנהו שאלתי את המוכרים (מאכרים) והטכנאים כמה שאלות. שאלתי איפה רכשו את הידע לתקן מכשירים – והם אמרו שזה בא מניסיון (ללא הכשרה מסודרת). בין לבין הם סיננו שזה האייפון 4S השני שהם מתקנים אי-פעם והראשון של הטכנאי שעובד עליו כעת. הם הסבירו במקצועיות למה בעיית הקו על המסך החמירה, אך לא ידעו להסביר למה היא נעלמה, ובין לבין זרקו הסברים טכניים כאלה ואחרים שכל בר דעת טכני במידה בסיסית כעבדכם הנאמן יודע שכל קשר ביניהם לבין המציאות מקרי אם בכלל.
ובסוף התיקון אמר לי הטכנאי שהוא פירק את המכשיר לגורמים, ולכן עלי לבדוק היטב אם הרמקול עובד, הכפתורים, ועוד (חשבתם שמעבדה בודקת את המכשיר לפני שהיא מחזירה לכם אותו? תחשבו שוב).


המסקנה היא פשוטה: רכישת אייפון, כל אייפון, בחנות, כל חנות, היא מעשה לא אחראי. יחסית למכשיר מעוברת היטב ופופולרי ביותר, האשליה שהאייפון נתמך היטב בארץ חזקה – אך אל לכם לחשוב שאכן כך המצב: תקלה ראשונה, ותגלו שאין כתובת לפנות אליה. נקודה חשובה למחשבה, שבשוק יש מכשירים טובים מאוד במחירים נוחים יותר, ועם אחריות של ממש.