Wednesday, December 14, 2011

שורפים לעצמנו את הפיוז

אחרי בערך 12 שנים של צרכנות גאדג'טים כבדה, בימים האחרונים אני מתוודה לאמת מרה, על גבול הקונספירציה בדרך בה אנו צורכים מוצרי חשמל, או, ליתר דיוק, חשמל למוצרים. יתכן כי בכל טעינה של הטלפון שלכם ברכב, בעבודה, או בכל מקום אחר - אתם מקצרים את חייו משמעותית וגורמים לו נזק בלתי הפיך. או שלא. לכו תדעו.


בטוחני שבעבר הלא רחוק, פעם או פעמיים ואף יותר, יצא לכם להכנס לחנות כזו או אחרת, כזו במדרחוב, בעזריאלי, או כזו באינטרנט, ולקנות לכם מטען נוסף לטלפון - כדי שיהיה אחד בבית ואחד בעבודה, כדי שיהיה אחד ברכב - ובאופן כללי - עם איך שעולם הסמארטפונים נראה היום, בלי טעינה יומית עד חצי-יומית, אתם יכולים לשכוח מהטלפון שלכם. אז אחרי שיש לכם מטענים בכל פינה - וכולם טוענים את המכשיר שלכם חדשות לבקרים - שימו לב: הסיכויים אומרים שאתם הורגים את הטלפון שלכם לאט או מהר, או לפחות עושים אותו חולה לטווח קצר.



אז הכל התחיל לפני כמה חודשים, כשחבר (נקרא לו י') הזמין לעצמו שלושה מטענים זולים מאיביי. החיבור גרם למכשיר להפסיק להגיב באופן מוחלט, אך ניתוק מהמטען החזיר את הטלפון למוטב. י' נבהל והחליט להפטר מהמטענים, לא לפני שהוא ניסה לחבר את אחד מהם למכשיר של אשתו, לראות אם הבעיה משתחזרת. את הטלפון שלה המטען שרף כליל. אבל זה, אתם יודעים, קורה לפעמים. הסיפור שלנו ממשיך עם עוד ידידה (הפעם נלך על א'), שרכשה לאחרונה את אנדרואיד הדגל, הסמסונג גלאקסי S2. מיד לאחר שהרכש הגיע אליה, בקשה א' להצטייד בשני מטענים רזרביים - אותם הזמנו מהאתר בו הכל-בזול - דיל אקסטרים. אלא שכאשר המכשיר היה מחובר למטען, לפתע הפסיק מסך המגע לתפקד כתיקונו - כלומר, הוא תפקד, אך לא באופן רציף. את רצף התנועות לפתיחת המכשיר מנעילה, למשל, לא היה ניתן להזין. ההמלצה שלי הייתה לגנוז את המטענים - כי אין לדעת לאן זה עלול להגיע.


בערך באותה העת קנה י' אחר, קרוב משפחה, מטען לרכב לנוקיה שלו באחת החנויות הפרטיות בירושלים. אחרי שבועיים הטלפון מת, בלי שנפל או נחבל בדרך כלשהי. לא ברור אם ניתן להאשים את המטען. והקורבן האחרון בסיפור (אם כי כנראה לא האחרון באופן כללי, אולי להיפך) הוא אנוכי. עת השקתו של האייפון 4S ביצעתי רכישה באתר אפל באנגליה, וחבר ששהה שם הביא את המכשיר עמו כשחזר. במשך כמה ימים הייתי מאוד מרוצה, אפילו למעלה מזה. אלא שאחרי כמה ימים, אחרי נסיעה ארוכה עם ה-GPS ברכב, ראיתי הבהוב מוזר על המסך, שלאחר כמה דקות שב והבהב, שוב ושוב. היה זה קו אופקי - לבן משמאל ושחור מימין שחצה את המסך לרוחבו - גורם לכל המסך סביבו לרצד. הקו הופיע ונעלם לסירוגין, ואט-אט הבעיה החריפה. החריפה עד כדי שהקו הופיע לימים שלמים באופן תמידי, ואז היה נעלם ליום או חצי יום, ושוב חוזר ומהבהב. המסקנה היתה פשוטה ודי ישירה - יש לי בעיה במסך המכשיר. תוך ניסיונות עקובים מדם (שהעלו חרס, אך על כך בפוסט אחר) למצוא מקום שיכול לתקן את המסך התקול - רצתה יד הגורל ונפלתי למשכב. היתה זו שפעת עונתית שמנעה ממני להגיע לעבודה, ובאופן מאוד סיפורי, ככל שמחלתי החמירה כך הבריא האייפון. הקו היה מופיע לעתים רחוקות יותר ויותר, עד שלבסוף נעלם כליל. היו ימים כאלה בעבר, חשבתי, וחיכיתי לקו שיחזור - אך זה לא שב להופיע.

עברו כמה ימים והבראתי, והנה הקו עדיין אינו שם. תהיתי לעצמי - מה השתנה בדרך בה אני משתמש במכשיר - והתשובה לא אחרה לבוא: באותם ימים טענתי את המכשיר בבית וברכב - לא בעבודה. ברכב, היה זה מטען איכותי ויקר שעלותו 30 דולר, שחיבר את האייפון ליונדאי, כך שהשליטה במוזיקה עוברת לרכב וניתן להעביר שירים או לשנות עוצמת שמע מההגה. בבית, המטען המקורי. התייעצתי עם כמה חברים שיש להם מושג מקצועי (בניגוד אלי) - והם אמרו שקפיצות מתח בשנאי שבעבודה (שנאי שנחשב לאחד האיכותיים באתר הסיני דיל-אקסטרים, אך זה עדיין לא ראש לשועלים, אולי ראש לתנים או לצבועים) יכולות לספק הסבר מאוד הגיוני לבעיה. וגם לבעיות האחרות.


מה שמטריד אותי הוא שאין לי דרך לדעת איזה נזק נעשה לטלפון שלי - לא ברור אם קצבתי את חייו בעוד חודש, ולאחריו ימות, ולא אדע לעולם מדוע. לא ברור גם אם בכלל יש נזק כלשהו, ואיזה נזק נגרם לכל המכשירים האחרים שעברו תחת אותו מטען - כאלו שלא הראו סימפטומים נראים לעין. מה שבטוח - הלקח נלמד, והתוצאה די מאכזבת. המסקנה היא, אני מניח, שאין קיצורי דרך בלי סיכונים, ואי-אפשר לחסוך כסף על דרך המלך - כי מטען של 10 דולר יכול לשבור מכשיר של 700 פאונד, או שלא. המטען יכול לקצר את חייו או לשרוף אותו כליל, או שלא. אני הזמנתי בעצב שתי ערכות הטענה של אפל במחיר נורא של 80 דולר - ויש לי ים מטענים שאין לי מה לעשות איתם - שעלו לי יחד בערך 40 דולר. כיף חיים, או שלא.