Tuesday, February 8, 2011

הבעיה באנדרואיד

בתור אנדרואיד יוזר לשעבר וממרום חודשיים של עבודה עם אייפון, אני חושב שאפשר לומר באופן די בטוח שיש משהו מעולה בפלטפורמה של גוגל, משהו מעולה ומאוד-מאוד פגום, וטוב לתקן את הנזקים שעה אחת קודם.

בהשוואה שעשיתי בעבר בין מערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד כתבתי על בעית המחסור באפליקציות של אנדרואיד, וקיבלתי הרבה תגובות נזעמות על העניין, ובאופן כללי על העדפה של הפלטפורמה הסגורה והנעולה של אפל על פני הלינוקס הנייד של גוגל. ובכן, אנסה לפשט ולהדגים את הבעיה כאן. למעשה, מדובר בכמה בעיות, כולן מסריחות ורקובות מהיסוד בשיטתה של גוגל לעבודה עם אפליקציות, וזו הרשימה:



1. באנדרואיד מרקט אין באמת 100,000 יישומים.
יאמרו חובבי אנדרואיד כי זו כבר סגרה פער וברשותה כ-33% מכמות האפליקציות שבחנות האפליקציות האפליסטית. זה שקר, גם אם כך אומרים המספרים. לו זה היה המצב, הייתי מצפה שעל כל חיפוש שלישי של אפליקציה זהה-מקבילה לאפליקציה שאני מחבב באייפון היו תוצאות. בפועל, אני יכול לעשות 10-20 חיפושים לדברים שאני מחפש באנדרואיד ולהעלות חרס. באייפון עוד לא קרה (!) שחיפשתי משהו ועוד לא מצאתי. האייפון הוא כמו PC במובן של תמיכה ותוכנות, האנדרואיד הוא כמו, ובכן, לינוקס - או שזה לא קיים - או שזה צולע מאוד. כך למשל, חיפוש של ווידג'ט מזג-אוויר פשוט לאנדרואיד מעלה מאות תוצאות (יענו, מאות אפליקציות אנדרואיד) אלא שבפועל, 95% מהן הם תוספים לתוכנת ווידג'טים שעולה כסף (!) שאני לא רוצה לשלם. ה-5% הנוספים הם בערך 5 אפליקציות - 4 מתוכן אוכלות סוללה כמו מפלצות, 1 מאוד, מאוד מכוערת - וזו האחת שהתקנתי.

2. האפליקציות באנדרואיד לא איכותיות ברובן.
המשחק הנמכר ביותר באנדרואיד הוא Robo-Defense, משחק נחמד וחמוד בו עליכם להכין מגדלי שמירה מפני חיילי האויב המנסים לעבור את המסך. הגרפיקה דו מימדית אך מוצלחת, הסאונד חביב. באייפון, לצורך ההשוואה, יש בערך 20 גרסאות טובות יותר של המשחק הזה, ועוד אלפי משחקים איכותיים אחרים, עם גרפיקה טובה יותר, סאונד הרבה יותר מקיף, והרבה מאוד משחקיות יצירתית. האנדרואיד מקבל את אנגרי בירדס ושאר משחקים באיחור, וגם הן - מדובר ב-2% של האפליקציות הנמכרות ביותר לאייפון. לגבי אפליקציות ישראליות אין בכלל על מה לדבר. אפילו אפליקציית ה-YNET של האנדרואיד עדיין מכילה באג טיפשי הגורם לכל תגובה להופיע פעמיים.

3. האנדרואיד מרקט פתוח מדי.
אין דבר טוב מזה שאנדרואיד פתוחה, העובדה שאפשר להתקין עליה כל מה שרוצים עושה את ההבדל בין צעצוע מתוחכם (עם לוגו של פרי נוצץ) לבין מחשב של ממש. שם אין מה לשנות, זה מושלם, זה יותר ממושלם - זה אידאלי. גם העובדה שהמשתמש נחשף להרשאות של התוכנות אותן הוא מתקין היא דבר מעולה. בכלל, הם עשו שם עבודה פנטסטית. את האנדרואיד מרקט עם זאת, הייתי בונה מחדש - מחדש לחלוטין. ראשית כל - לא, האנדרואיד מרקט לא אמור להיות פתוח כל-כך. הפלטפורמה כן - השוק לא. כך נגיד אני קונה מוצרים בבאג לצורך העניין, כי אני יודע שאין שם עכברים שבורים, כאלה שיעשו לי פישינג למחשב, כאלה שישברו אותו. אולי אני טועה, אך אם כן - יהיה לי את מי לתבוע. האנדרואיד מרקט צריך להגן על משתמשים, להכיל רק תוכנות ששוות משהו, רק תוכנות בדוקות, רק כאלה שאולי שהמפתחים שלו שלמו איזה 100 דולר כדי לפרסם. ככה מפתחים מתחילים כעבדכם הנאמן ישמרו את הלכלוך שלהם לעצמם, ותסלחו לי - לא יחרבנו בשוק, כי אחר כך אנחנו כמשתמשים רואים שוק מסריח, וזה מאוד עצוב. ולא, אם אני מוריד או קונה תוכנה מהשוק הרשמי של גוגל, אני לא צריך לראות את ההרשאות, גוגל צריכים לבדוק את האפליקציה ולחסוך את זה ממני.

4. זמן הסוללה של אנדרואיד דפוק יותר - ברמת הארכיטקטורה.
שילוב של ווידג'טים ומולטיטסקינג אמיתי עולים בזמן סוללה, ולא פגשתי עדיין אנדרואיד עם חיי סוללה כמו של האייפון 4. זה מאוד חבל, כי הגעתי עם הנקסוס למצב בו אני לא נוגע בו גם בתור בדואר או בזמן מת אחר, כי אני חושש שאם אעשה כך לא תהיה לי סוללה עד שאגיע הביתה. מצב הסוללה באנדרואיד ההוא הפך אותי למספיק פרנואיד כדי לא לתת למכשיר לעבוד כמו שצריך, לא לעשות בו שימוש, להפוך אותו למוזיאון, או מחשב נייח אם תרצו - פעיל רק כאשר הוא מחובר לחשמל. זה כמובן לא המצב במכשירים החדשים, ובכל זאת, עד שאנדרואיד לא ישימו מגבלות מפתחים אמיתיות (ואם לא ברמת הפלטפורמה, אז ברמת בחירת המשתמש), אנדרואיד תמשיך לשבת בקצה האוטובוס בכל הנוגע לחיי סוללה.

זה המקום לציין שהאייפון לא חס מבעיות ובעיקר מחסומים המונעים ממשתמש להוציא ממנו את מה שניתן מאנדרואיד. העובדה שאני לא יכול לצרף איזה קבצים שבא לי למייל אלא רק תמונות, היכולת לבקש עד 2 אזעקות לאירוע ביומן, המחסור האיום באינטגרציה של אפליקציות זו עם זו, ובראש ובראשונה המחסור במערכת קבצים שקופה הופכות את האייפון לסמארטפון שהוא יותר פון מסמארט - ושלא תבינו לא נכון, זה בהחלט חרא. מצד שני, וזה צד שני די גדול, הוויתורים יותר כואבים בצד של אנדרואיד. הרי אם הם לא היו, הייתי מחזיק איזה נקסוס S במקום האייפון הנוכחי. למען האמת, האמונה שלי יושבת אצל גוגל עם אנדרואיד, שכן הבעיות של אנדרואיד יותר פתירות מאלה של האייפון - כי הן אינן בעיות אידיאולוגיה.
אני מקווה שהטקסט לעיל מראה שאני לא באמת פאנבוי, אלא סתם חובב טכנולוגיה, ששונא להתעסק איתה.